10.03.2012 г.

Печене с децата във валдорфското домашно образование

Защо готвенето трябва да бъде част от програмата на малките деца от 3 до 7 год. възраст.

 http://thewaldorfconnection.com/wp-content/uploads/2012/01/0041.jpg
Във възрастта на детската градина, децата учат най-добре чрез практически дейности. Печенето на хляб е едно забавно допълнение към учебния план на домашното валдорфско образование.
Валдорфският учебен план подчертава значението на създаване на чувство за ритъм в ежедневните дейности на детето, възпитаването на чувство на благоговение за красотата на ежедневието и насърчава въображението. Поради тази причина, печенето на хляб с децата, често е включено като неразделна част от програмата както на валдорфската детска градина така и на домашното образование, защото е един лесен начин да се въведе ритъм и да се укрепят основните ценности на валдорфското образование.

 http://stateimpact.npr.org/ohio/files/2011/11/baking-bread.jpg

 Децата на възраст за детска градина учат чрез сетивата
Малките деца учат чрез опита. . В книгата „Bringing The Steiner Waldorf Approach to Your Early Years Practice” от Janni Nicol [Routledge, 2007], авторът обяснява, че през годините на детската градина, децата се учат основно чрез действия. Казано по друг начин, Nicol обяснява, че малкото дете "мисли" не само с ума, но и с цялото физическо същество.
Печенето на хляб с децата е идеалният начин за стимулиране на всички сетива и за активизиране развитието на ума, и е дейност, която се интегрира лесно в учебния план за домашно валдорфско образование. Мирисът на мая и печащият се хляб, теглото и текстура на топките от тесто, по време на месенето и оформянето, и разбира се, вкусът на хляба, стимулира всички деца да се чувстват напълно ангажирани в процеса. Тази нежна стимулация на сетивата подготвя развитие на съзнанието за по-късната академична работа, при преминаването от детската градина към по-горните класове.

 Добавяне на печенето в домашният учебен план насърчава интелектуалното развитие
Авторитетите на валдорфското и невалдорфското образование насърчават печенето, като дейност за развитието на детето, тъй като осигурява конкретни и забавни възможности за редица дейности, свързани с развитието.
  • Изграждане на фината моторика: месенето на тестото и оформянето на хляба укрепва мускулите на ръцете и подобрява сръчността.
  • Внимание и целеполагане: хляб изисква грижи, търпение и желание да се забави удовлетворяването на желанията.
  • Математическо мислене и чувството за мярка: Развитието на чувството за мярка е основна цел на програмата на детската градина. Измерването и броенето на съставките е забавен начин да се даде конкретно значение на числата.
  • Научно наблюдение: в годините на детската градина, е по-важно да се преподават научни умения, отколкото научни факти. Процеса на печене може да изглежда почти магически, и на децата ще стане ясно, какви са промените, които претърпява малката топка от тесто. Това е този вид на фокусирано внимание, който полага основите за по-късното научно изследване.
Печене с деца в една домашна обстановка
Докато печенето на хляб във възрастта на детската градина обикновено е удоволствие, има няколко неща, които трябва да имате предвид,когато въвеждате печенето за първи път в учебната програма:
  • Най-добре е да започнете с една проста рецепта, като тази „основна рецепта за хляб , за да се правят нещата забавно и без стрес. По-късно може да се разшири дейността чрез експериментиране с цели зърна или квас.
  • В типичната валдорфска детска градина, в класната стая от децата не се иска да помагат по време на някаква "работа." Вместо това, учителя или родителя, ще започне задачата без коментар, а детето инстинктивно ще поиска да бъде част от нея.
  • Ритмичният характер на разбъркване и месене може да ви вдъхнови да съчините стихове, което е нещо обичайно във учебната програма на валдорфските училища. В домашна обстановка, родителят може да въведе песни или стихове, или да позволи на детето да измисли свои собствени.
  • Малко брашно, пръснато пред детето, точно преди да започне месенето, е открита покана за писане и рисуване с пръсти.
  • Когато се дава възможност за формиране на хляба, децата могат да са по-заинтересовани в създаването на хляб, с форма на цвете или пеперуда, отколкото със стандартната форма на хляб. Това трябва да бъде насърчавано, а също това е добра възможност за честване на празници и фестивали. Например, хлябът е лесно да се оформи в спираловидна форма за Advent, или с форма на слънце за Еньовден. 
 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhDsdMZj3lgzaOJMxvIMzrn1e_x3WHe7bZwQhjmM21qeUlfffsVBFcxqGphN6CN-UraLtN8I1gBv4NxWA6-BHlJCN7NQ6t4DeEklnx1AOUKMrm8FlxDAsg07T7-4yIf32mpaSXG0Zr4Tng/s1600/Lammas05.jpg

Валдорфската образователната философия
В учебната програма на домашното валдорфско образование и в детската градина, трябва да се акцентира върху процеса, а не върху продукта. Да се притеснявате за постигане на идеално гладък хляб, би обезсмислило идеята. Ако децата имат възможност да използват въображението си, за да създадат нещо, което е прекрасно за сетивата, целите на учебната програма са изпълнени.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Какво мислите по темата? Ще ви бъдем благодарни, ако коментирате.