28.05.2012 г.

Валдорфското образование и телевизията

/Какво е казвал Щайнер за телевизията? /

Какво е казвал Щайнер за телевизията? Нищо. По негово време не е съществувала телевизия. Но той е казал достатъчно, за образованието в ранното детство, така че можем уверено да кажем, какви биха били неговите възгледи за телевизията.

Валдорфските училища заявяват на своите интернет страници, че децата не трябва да гледат телевизия, и че
гледането на телевизия, видео и компютър е изключително вредно. Детето живее в образи и представи, преживявайки света, разделен на отделни процеси. Тези вътрешни образи подпомагат израстването.  Поради тази особеност за изграждане на вътрешни образи, могат да се предизвикат увреждания, ако детето гледа телевизията, видео или компютър, тъй като то постоянно приема изображения, които следват един след друг с такава скорост, че няма време да ги преработи. Мозъка на детето при гледане на екрани, функционира по начин подобен на сънно състояние и в тези моменти, получената информация се влива в съзнанието директно, безкритично и без подлагане на оценка.

Последици:
  • Детето вижда постоянно движещ се образ, който не може да спре. По време на гледането нервната система и мускулите се напрягат. Ето защо, в края на гледане на телевизия се появява хиперактивност.
  • Нарастващото напрежение на детето и ситуациите в телевизионните предавания увеличат агресията.
  • В детската игра се появяват модели имитиращи филмите.
  • Образите и темите на екрана не са пригодени за характеристиките на възрастта на детето. Това влияе отрицателно върху развитието на цялата личност.
Във валдорфските градини и училища, така е организирано ежедневието, че се използваме всички възможни средства, които подкрепят въображение на децата и способността им за изграждане на вътрешни образи.

След направен преглед на 40 валдорфски училищни сайтове, е открито, че 36 от тях заявяват, че основната причина за да не се препоръчва телевизията е, че тя пречи на въображението на детето.

И това наистина е един от най-важните елементи в ранна детска възраст, който Щайнер смята, че трябва да бъде насърчаван. Рудолф Щайнер, в неговата книга от 1919 г., "Въведение във валдорфското образование", заявява, "От първостепенно значение за култивиране у детето на чувството за живота е, че детето развива отношение към света, по един начин, подобен на този, както когато ние сме склонни към фантазия”. Фантазията във валдорфското образование, не е фантазията на филмите на Дисни или само фантазията на приказките. Това е цялостен процес, който позволява на детето да разшири своето въображение в разширената реалност. Приказките са един от аспектите на този процес.

Последните проучвания показват, че телевизията възпрепятства този процес при малки деца. В проучване, водено от Dr Aric Sigman, асоцииран изследовател на Британското Дружество на психолозите (през 2007 г.), той показва, че телевизията се отразява на мозъка по начин, които отслабва въображението на децата. Първият ефект, който потиска въображението, е появата на малки прескачания от тема в тема в телевизията, което предизвиква прекъсване на вниманието (концентрацията). В същото време, проучванията показват, че мозъкът е програмиран да синтезира "допамин" (вещество на удоволствието), за да е в състояние да се справи с това прекъсване на вниманието. По принцип, хората , които гледат телевизия, стават пристрастени към начин на мислене с често прекъсване на вниманието. Крайната натовареност на децата с голям брой задачи за "занимания след училище" също води до същият ефект. Въображението естествено се губи, когато нашите умове не могат да се съсредоточават по-дълго върху нещо. Опитвали ли сте някога да напишете статия, когато ви прекъсват на всеки пет минути?

Що се отнася до образованието, сканирания на мозъка от невролози, са показали, че телевизията и интерактивните игри, не стимулират интелектуалните области на мозъка.

Учителите във валдорфските училища, също не препоръчват гледането на телевизия, заради ефекта, който това оказва върху поведението на детето в училище. Но това може да ви го каже всеки учител, не само валдорфският. И всички ние сме чували достатъчно пъти, учителите да бъдат уморени от справянето с поведението на децата, причинено от телевизията. Но как можем да използваме изследванията на Щайнер в това и да го разберем на по-дълбоко ниво?

Според Щайнер, "От раждането до шестата или седмата година, човешкото същество естествено се отдава незабавно на всичко, което е около него в човешката среда, и по този начин, чрез имитативният инстинкт, дава форма на собствените си зараждащи се сили." Ако не знаехме, че Щайнер не е бил жив по време на телевизията, бихме очаквали след тези думи, да каже нещо по отношение на ефектите на телевизията. Но следващите му думи са още по-силни. Той казва: "От началото на този период, душата на детето става отворена, за да вземе съзнателно това, което му показва възпитателя и учителя, което въздейства на детето, в резултат на естествения авторитет на учителя."

Така че, тогава какво ще се случи, когато този "учител" е телевизията? Щайнер казва, че детето е в етап, когато то имитира всичко около себе си. Всичко става негов учител. Всеки родител, който е бил смутен от действията на детето, което копира неговото собствено поведение знае, че това е истина. Книгата на Rahima Baldwin Dancy, "Вие сте първият учител на детето ви" изследва този въпрос в голяма дълбочина. Става  очевидно за валдорфският учител, че ако се позволи на телевизията да бъде учител на детето, то ще бъде изложено на много неща, които вие не бихте искали.

На сайта на едно валдорфско училище в Ирландия се посочва: "Телевизията, както и филмите, видеото, DVD, записаната музика, компютрите и електронните игри, имат много силен ефект върху децата. Може да отнеме няколко дни, за да избледнеят последиците от един видеофилм. Ако децата гледат филми всеки ден, ефектите никога не изчезват напълно, много деца сега говорят дълго време подобно на героите в анимационният филм, правят "звукови ефекти", придружавайки димите си с резките движения на героите от филма (ритане, пробиване) и принудително повтарят контурите на поведението от видеоклипове, които са видели отново и отново. Сега това се счита за нормално детинско поведение, но то в действителност идва от тези медии, а не от самите деца. "

Друг проблем за гледане на телевизия е, че тя ще попречи на способността на детето да отрази и запомни уроците, които са били изучавани през деня. Щайнер е вярвал, че "Което се учи по-бавно, на всяка възраст по-сигурно и здравословно се абсорбира от организма, отколкото това, което се учи набързо." („Духовната основа на образованието” от Рудолф Щайнер). Това е една от причините, поради които, във валдорфската педагогика уроците се дават по такъв начин, че се оставя време децата да помислят върху тях и често се преподава един и същ урок два пъти. Уроци често се предават по такъв начин, че след преподаване на първия урок, детето да легне да спи вечерта, урока да се отрази върху него и след това на следващия ден, урока да се припомни и да се работи отново по него. През това време на сън и размисъл урока ще са смели, заедно с умствените образи, които детето е направило в себе си и това е, което прави урока наистина да "потъне" в детето.

Ако децата гледат телевизия или използват, каквито и да било други електронни устройства по време на този процес, тези неща ще надделеят над урока. Така, че вместо да се отразява и да се създадат образи на урока, главата на детето ще бъдат запълнена с образите от телевизора или медиите. Така въображението на детето ще се изпълни с отрицание към урока.

Съвременните изследователи, съвсем обявиха: "Гледането на телевизия може да ускори настъпването на пубертета" (Dr Laura Markham, 2006). В статията си, базирана на 35 различни изследвания, тя заявява, че това въздействие има връзка с хормона мелатонин. Мелатонинът е хормон, произвеждан от епифизната жлеза в мозъка, който играе ключова роля в регулирането на вътрешния часовник на организма. Светлината, излъчвана от телевизионните екрани потиска нивото на мелатонин в кръвта, което нарушава съня на деца и тийнейджърите, както и намалява възрастта, на която те влизат в пубертета. Също така е интересно да се отбележи, че ранното начало на пубертета започна да се появява от 1950 г. насам. Това е същата година, в която телевизорите станаха широко разпространени в Съединените щати.


Други проучвания показват, че телевизията може да бъде свързана със затлъстяване, аутизъм, и дори диабет.   Щайнер даде множество лекции по темата на храненето и образованието, и показа, че здравето на детето силно зависи от това как се възпитава, и какъв човек е учителят му. Знаейки това, което днес е известно за здравните ефекти на телевизията върху тялото, можем да предположим, че Щайнер не би я одобрил, като здравословна среда за холистично образование.

2 коментара:

  1. http://vbox7.com/play:7d8d8bb6b0 Един полезен и приятен филм за тази педагогика, която вече има свое училище и в София :-) www.waldorf.bg

    ОтговорИзтриване
  2. "Гледането на телевизия води до антисоциално поведение" - статия от www.hrc.govt.nz

    http://saprotiva.org/televiziata-prichiniava-antisocialno-povedenie/

    ОтговорИзтриване

Какво мислите по темата? Ще ви бъдем благодарни, ако коментирате.