12.09.2015 г.

На гости на Фейландия – Жана Неделчева II



Щастлива съм, че отново във Фейландия ни гостува Жана Неделчева.
Радвам се, че това лято отново успяхме да се видим с нея във България, и да споделя част от емоциите и около дървените играчки, които правеше за децата си. Тя пожела да разкаже накратко за тях тук и аз веднага се съгласих, като се надявам нейния разказ да окуражи повече родители сами да си направят у дома дървени играчки.
******************************************

Това лято в България реших да обогатя колекцията на децата с още малко дървени играчки. Преди да се пенсионира баща ми беше дърводелец, така че се възползвах от късмета си да работя в истинска дърводелска работилница. Машините и инструментите са на много години и всички от тях си имат богата история. История имаха и дъските, които баща ми изрови измежду куп други. Това бяха две големи дъски от орех и малки парчета от бук, махагон, кедър и бор. Миналогодишните играчки бяха пък от акация.
Баща ми позаглади дъските и аз се захванах за работа. Изрязвах различни форми със прободен трион или пък с циркуляра. Това се оказа най- лесната част от работата.


Обработката с пила и шкурка на всяко едно парче поотделно ми отне дни.




За мен беше истинско удоволствие да гледам как 6 годишната ми дъщеря си играеше с изрезки от дърво край мен или пък чукаше орехи. Синът ми, който е на 9 години се включи в шкуркането.
След като се завърнахме в Германия полирахме с  паста от пчелен восък всяко от парчетата. Това разбира се отново ни отне седмица време.



Предимството на Валдорф играчките е, че се ползват много дълго време и вариантите за игра са безброй.
Човешките фигури са много стилизирани, и без очи и уста, защото това развива въображението на децата и им дава възможност да си представят лицето с различно изражение, което съответства на играта във всеки едни момент. Това беше и причината да направя много семпли царя, царицата, принцесата и бебето в новият комплект от орехови играчки. 
Дъщеря ми ги прие много топло и без въпроси относно детайлите по тях.
Веднъж тя ми каза" Знам защо феите над леглото ми нямат очи...защото са невидими."









Царицата, царя и принцесата спят завити в дантели, а бебето в люлката си.



Благодаря на Жана за споделянето, както и за чудесните идеи.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Какво мислите по темата? Ще ви бъдем благодарни, ако коментирате.